tisdag 5 januari 2010

Fortsatt bloggledigt, är på resa...

Det har varit en del resande under julhelgen, då vi var i Borås. Nu är det dags för nästa resa till Östersund, där vi ska fira sen jul med min bror plus familj. En härlig dag med sol, mycket snö och - 23 grader. Förhoppningsvis snöar det inte på vägen upp. En god vän mejlade mig nyss och ville bjuda mig och maken på restaurang i veckan däruppe. Vilken välsignelse! Det är inte ofta som vi har råd att gå på restaurang, så det känns lyxigt och underbart att få umgås med goda vänner över en bit mat. Det är inte varje dag.

Sitter och ber, skriver detta inlägg samtidigt som jag med ett öra lyssnar på en kille från Australien på God TV som pratar om Guds hjärta för socialt arbete. Det är inte bara det vi klassar som "andligt" som räknas. Förresten vad är andligt egentligen utifrån Guds perspektiv? Tänker på William Booth, grundaren av Frälsningsarmén, som brann för de utslagna och fattiga på ett annorlunda sätt. Jag rekommenderar att läsa Frälsningsarméns historia. Tårarna rann på mig när jag läste "Guds general". Armén under Booths ledning använde mycket okonventionella metoder för att vinna människor för Kristus. Om inspirationen faller kanske jag skriver mer om det framöver. Jag har läst ett antal böcker som radar upp gudsmän och -kvinnor genom historien. Det är berättelser om Andens kraft, omvändelser, under och tecken, men sällan, nästan aldrig, nämns William Booth, trots att det han och hans armé utförde i Jesu namn skakade England och gjorde att lagstiftningen ändrades gällande unga flickor som utnyttjades som prostituerade mm. Är det för att kristet socialt arbete inte räknas som lika andligt som när det blir starka manifestationer av Andens kraft? Jag är övertygad om att andlighet ur Bibelns perspektiv är ett vidare begrepp som inbegriper omsorg om slagna, sårade och fattiga människor. En omsorg i den helige Andes kraft.

Det blir troligen bloggledigt tills jag är tillbaka från resan. Ha det gott, vänner, och jag önskar en god fortsättning på år 2010.

2 kommentarer:

Vattenslangen sa...

Det var ett tag sen jag var här inne Anki. Så kan det ju bli under jul och nyår, eller andra helger också. Man vilar lite, och är bortrest till exempel.

Önskar även dig en god fortsättning på 2010.

Dags för att sova om en stund. Har ju fått min lilla spruta idag. Som ska bromsa sjukdom.

Kram till dig!

Anki sa...

God fortsättning på dig också! Det har varit dåligt med bloggskrivande och -läsande för min del också. Har inte riktigt hunnit "landa" efter alla helger och det har varit mycket aktiviteter efter jobbet.

Låter litet tufft för dig. Bra ändå att det finns bromsmediciner. Jag hoppas att du känner att du får hjälp och lindring.

Stor kram från mig!