tisdag 3 november 2009

En nästan nära döden-upplevelse...

Glad i hågen (nåja, kanske litet överdrivet) tänkte jag igår råda bot på min rethosta som kommit efter att rösten börjat återvända. Har nästan varit utan röst några dagar. Jag köpte Noskapin på Apoteket, ett receptfritt hostdämpande medel. Tog en tablett sent på eftermiddagen, sedan en till senare på kvällen. Plötsligt får jag fruktansvärda smärtor i mellangärdet, bröstet och ryggen. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Går och lägger mig, känns som en kramp runtom. Riktigt otäckt och gjorde ordentligt ont! Blev rädd och började fundera om det var en hjärtinfarkt eller något annat hemskt. "Gud, hjälp mig! Klarar nog inte det här!" Började fundera på att be maken ringa ambulans. Låg och oroade mig för att det är långt till närmaste akutsjukhus. "Hur ska det gå i ambulansen?", låg jag och tänkte. "Inga narkossköterskor finns med längre, ifall jag nu skulle behöva det." Man hinner tänka en hel del i sådana här situationer och ropa till Gud. Plötsligt kom det en tanke: "Gå och läs bipacksedeln till Noskapin." Sagt och gjort, det gjorde jag. Där stod det bland andra mer eller mindre otrevliga biverkningar:

Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar

Smärtorna klingade av så småningom, kändes skönt att få reda på vad det var.

Så ett varningens ord för Noskapin. Receptfri medicin är tydligen inte alltid så harmlös...

Inga kommentarer: