fredag 3 juli 2009

Taking healing to the streets


Jag tänkte blogga litet mer i efterhand från Kairos New Wines konferens i Vargön/Vänersborg. Nu kommer jag till konferensens höjdpunkt, enligt min mening, nämligen seminariet "Taking healing to the streets" med Rick och Cynthia Hayes plus en tjej, Charity, från Vineyard Scotland. Jag valde seminariet för att jag gillar tanken med att ta ut evangeliet på gatorna och att det inte bara handlade om att sitta och lyssna på en förkunnare, utan vi skulle praktisera att be för människor ute på stan.

Första passet undervisade Rick om att kristna faktiskt är kallade att bota sjuka, enligt Jesus i evangelierna, inte att be för dem i första hand. Han berättade om en tjej i södra Sverige som först blev helad i nacke och rygg efter förbön och sedan kunde slänga sina kryckor. Hon var skadad efter en olycka.

Charity undervisade sedan om "do's and dont's" när man praktiserar "healing on the streets", dvs. profetisk evangelisation och helande på gatorna. Hon och ett par till hade varit på en musikfestival och erbjudit bön för helande. Människor började köa för att få förbön i sex (!) timmar! Charity betonade att många människor blivit sårade av kyrkan och kristna och att vi behöver vara med och undanröja hinder i deras sinnen. Kristna behöver lägga av religiösa beteenden och inte använda kyrklig jargong som vanligt folk inte begriper.

Inga kommentarer: