söndag 25 oktober 2009

En kopp kaffe på krogen

Förra helgen åkte jag på ett lovsångsmöte ganska långt ifrån där jag bor tillsammans med en väninna. Mötet var bra, men det fanns inget kaffe efteråt :-) Vi bestämde oss för att dricka kaffe på krogen mittemot kyrkan, kanske skulle vi få tillfälle att berätta om vår tro. Min väninna berättade att han som äger krogen är uppvuxen i en kristen familj. Hon visste inte om han bekänner sig som kristen, men hon var ganska säker på att han har tron i hjärtat.

Det var inte så mycket folk på krogen, då det var ganska tidigt på kvällen. Vi blev tillfrågade om vi ville vara med på en frågesport om musik. Nja, vi tänkte att det skulle nog bli svårt så vi tackade nej. Vi bestämde oss för att sätta oss bredvid två män som deltog i frågesporten. Tvärtemot vad vi trodde lyckades vi pricka in några svar på frågorna.

Efter frågesporten gick en av männen iväg och kom tillbaka med två extra drinkar till oss. Jag sade att "tyvärr, dricker vi inte sprit". Jag föreslog att han kanske kunde bjuda några andra av kvinnorna som var där istället. Vi berättade att vi nyss varit på möte i Pingstkyrkan. Mannen som köpte drinkarna frågade om man föds som kristen. Det blev inledningen till ett samtal om tro. Det visade sig att mannen hade haft några kristna i sin bekantskapskrets. Han verkade uppriktigt intresserad. Den andre mannen var litet stökigare, men började fråga vad vi pratade om. Jag berättade att vi pratade om vår kristna tro. Då blev han allvarlig och sade att han aldrig skulle kunna tänka sig att håna någon för sin tro. Under sitt yrkesliv hade han sett så mycket där någon kraft större än oss människor verkat på ett övernaturligt sätt. Jag erbjöd mig att be för honom. Han hade ett trasigt knä och tyckte det var helt okej att jag bad för honom direkt, så jag lade handen på hans knä och bad honom kolla om något hade hänt. Mannen blev inte helad direkt i alla fall, men han sade "det kan komma sedan".

Min väninna pratade med krogägaren innan vi gick och berättade vad som hänt. Han välkomnade oss tillbaka och sade till oss att gärna ta mer fler kristna. Han sade att det är positivt om vi kristna inte gömmer oss i kyrkan, utan vågar oss ut och berätta om vår tro på krogen.

Tänkvärda ord från en krogägare och en intressant kväll. Vi bestämde oss för att göra om det igen någorlunda regelbundet.

Inga kommentarer: