tisdag 20 oktober 2009

Kristen gemenskap igen

För några dagar sedan hittade jag en nystartad församlings hemsida. Det första som stod på sidan med stora bokstäver var "Gemenskap". De hade möten på söndag eftermiddagar (underbart för oss morgontrötta!). Klockan fem efter söndagsmötena är det annonserat "After Church med mingelfika". Varje torsdag "After Work" med soppa, fralla, dryck, kaffe och kaka. Pingisbord och Playstation för barnen. Tisdagar "Evening Praise", en mötesplats för att på ett avslappnat sätt få ta emot förbön och nattvard och prisa Gud.

Jag måste erkänna att jag blev imponerad av församlingens verksamhetsbeskrivning. Varför då? Jo, för att de på något sätt fångat upp ett behov hos oss människor, kristna som icke-kristna, nämligen behovet av mötesplatser. Möjligheten att träffas någonstans i vardagen och umgås, utbyta erfarenheter, lära känna och slipas mot varandra. Få tillfälle att knyta nya vänskapskontakter och där en plattform för Gudsmöten skapas. Gudsmöten kommer inte bara genom predikan eller genom att gå fram för förbön, enligt min mening, utan genom att vi delar livet - Guds liv i våra liv med varandra. Jag har tyvärr inte besökt den här församlingen, eftersom den ligger långt ifrån där jag bor, men visst är det är kul med nytänkande församlingar!

Vad är kristen gemenskap för dig? Vad är en "bra" församling för dig?

2 kommentarer:

barnabas sa...

Du sätter fingret på något som jag också funderat på länge och jag har ungefär samma erfarenheter som du verkar ha. Kärlek och äkta gemenskap är något vi behöver mycket mer av. Att kunna dela livet och verkligen vilja och orka höra svaret när vi frågar "Hur är det? Men för att komma dithän behöver vi först ha tillbringat tid med vår Herre och tilllåtit Honom att förvandla oss så att vi har något att ge vidare.
Guds välsignelse!
ps Hittade din blogg idag och la ut ett litet tips på min egen blogg om den.

Anki sa...

Så sant! Tack för din kommentar!